Середа
16.07.2025
12:27
Категорії розділу
Мої статті [2]
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • uCoz Community
  • uCoz Manual
  • Video Tutorials
  • Official Template Store
  • Best uCoz Websites
  • Статистика

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0
    Сайт вчителя початкових класів Мелещенко Людмили Олександ...
    Головна » Статті » Мої статті

    Типи сучасного уроку.

    Типи сучасного уроку

     

    За основною дидактичною метою уроки поділяються на шість основних типів:

    1. Уроки засвоєння нових знань;

    2. Формування навичок і вмінь;

    3. Узагальнення і систематизація знань і вмінь;

    4. Контролю і корекції знань і вмінь;

    5. Практичного застосування знань, навичок і умінь;

    6.  Комбіновані.

    1. Урок засвоєння нових знань

    Основна дидактична мета: ознайомлення з новими фактами, поняттями, законами, теоріями, твердженнями, з'ясування їх суті. Основні структурні компоненти, що характеризують даний тип уроку:

    а) ознайомлення із змістом нового матеріалу;

    б) встановлення деяких залежностей і зв'язків між елементами нових знань.

    Структура уроку:

    1. Перевірка домашнього завдання.

    2. Актуалізація і корекція опорних знань, навичок і вмінь; повідомлення теми, цілей і завдань уроку; актуалізація мотивації учіння учнів.

    3. Вивчення нового матеріалу (вступні, мотиваційні та пізнавальні вправи).

    а). Первинне застосування нових знань (пробні вправи);

    б).  Самостійне застосування учнями знань у стандартних ситуаціях (тренувальні вправи за зразком, інструкцією, завданням);

    в). Творче перенесення знань і навичок у нові ситуації (творчі вправи).

    4.  Підсумки уроку.

    5.  Повідомлення домашнього завдання.

    2. Урок формування навичок і вмінь

     1. Перевірка домашнього завдання.

    2. Актуалізація і корекція опорних знань, навичок і вмінь; повідомлення теми, цілей і завдань уроку; актуалізація мотивації учіння учнів.

    3.Вивчення нового матеріалу (вступні, мотиваційні та пізнавальні вправи); первинне застосування нових знань (пробні вправи);

    а).  Самостійне застосування учнями знань у стандартних ситуаціях (тренувальні вправи за зразком, інструкцією, завданням); творче перенесення знань і навичок у нові ситуації (творчі вправи).

    4. Підсумки уроку.

    5.  Повідомлення домашнього завдання.

    Основна дидактична мета: з'ясування можливостей застосування знань у навчальному пізнанні і практичних ситуаціях, формування досвіду такого застосування, предметних і загальних навчальних вмінь.

    Різновиди даного типу:

    2.1. Урок первинного формування вмінь.

    Основна дидактична мета: з'ясування сутності і структури вміння, формування алгоритму його реалізації.

    Основні структурні компоненти:

    а) актуалізація знань, які лежать в основі уміння;

    б) ознайомлення із сутністю уміння, складом і послідовністю виконання дій;

    в) первинне застосування одержаних знань про способи дій на основі виконання пробних вправ;

    г) виконання зазначених дій у стандартних умовах (вправи за зразком, аналогією, інструкцією).

    2.2. Урок творчого застосування знань і вдосконалення вмінь.

    Основна дидактична мета: забезпечення переносу знань і способів дій в нові умови.

    Основні структурні компоненти: а) перевірка стану засвоєння знань і сформованості уміння на рівні застосування їх у стандартних ситуаціях;

    б) перенесення знань і засвоєння способів дій у частково змінені або нові ситуації (творчі вправи).

    3. Урок узагальнення і систематизації знань і вмінь.

    Головна дидактична мета: узагальнення та систематизація  вивченого матеріалу, визначення в ньому основних понять, закономірностей, сфер застосування етапів процесу пізнання. Урок може складатися з трьох частин:
    1)    фронтальне повторення пройденого матеріалу за питаннями;
    2)    визначення та вирішення проблеми;
    3)    експериментальна робота.
    Основна риса узагальнюючих  уроків – набуття школярами нових знань на базі систематизації та узагальнення, переосмислення накопичених знань. Такий урок може бути побудовано на самостійній роботі учнів з індивідуальними дидактичними картками і таблицями, підручником чи додатковою літературою. Узагальнення і систематизація знань не тільки спонукає до кращого запам’ятовування та застосування знань, але й підвищує їх рівень, допомагає  засвоїти фундаментальні знання. На таких уроках використовується багато засобів навчання: карти, схеми, таблиці, навчальні картини, екранні засоби, плакати, статистичний матеріал. Сьогодні такі уроки передбачені програмою як тематичні.

    Основна дидактична мета: виявлення істотних зв'язків між елементами знань, їх групування і класифікація, введення вивченого в систему раніше засвоєного.

    Основні структурні компоненти:

    а) повторення основних фактів, понять, правил, законів;

    б) узагальнення знань;

    в) узагальнення умінь.

    4. Урок контролю і корекції знань і вмінь.

    1.Повідомлення теми, цілей та завдань уроку.

    2.  Актуалізація мотивації учіння учнів.

    3. Перевірка знання учнями фактичного матеріалу й основних понять; перевірка глибини осмислення учнями знань і ступеня їх узагальнення.

    4. Застосування учнями знань у стандартних і змінних умовах.

    5. Перевірка, аналіз і оцінка виконаних під час уроку робіт.

    6.  Підсумки уроку.

    7. Повідомлення домашнього завдання.

    Основна дидактична мета: виявлення якостей знань і вмінь, що характеризують стан засвоєння учнями логічно завершеного блоку навчального матеріалу.

    Різновиди даного типу:

    4.1. Урок контролю знань і вмінь.

    Основна дидактична мета: виявлення рівня засвоєння навчального матеріалу, в тому числі досягнення передбачених програмою обов'язкових результатів навчання.

    Основні структурні компоненти:

    а) перевірка знань фактичного матеріалу на рівні репродукції;

    б) перевірка осмислення знань (розуміння сутності понять, тверджень, ілюстрування прикладами, встановлення взаємозв'язків у вивченому тощо);

    в) перевірка умінь застосувати вивчене у знайомих і змінених (нових) ситуаціях.

    4.2. Урок аналізу письмових робіт.

    Основна дидактична мета: корекція знань і вмінь на основі аналізу допущених помилок.

    Основні структурні компоненти:

    а) узагальнена характеристика якості виконання робіт;

    б) аналіз допущених помилок;

    в) робота над усуненням виявлених прогалин у знаннях і уміннях.

    5. Комбінований урок.

    Комбінований урок поєднує дві або більше дидактичні мети уроків попередніх типів.

    Структура комбінованого уроку:

    1.Перевірка виконання учнями домашнього завдання практичного характеру; перевірка, оцінка і корекція раніше засвоєних знань, навичок і вмінь; відтворення і корекція опорних знань учнів.

    2. Повідомлення теми, мети і завдань уроку та формування мотивації учіння.

    3. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.

    4. Осмислення, узагальнення і систематизація нових знань.

    5. Підсумки уроку.

    6. Повідомлення домашнього завдання.

    З усіх зазначених типів комбінований урок найпоширеніший у сучасній загальноосвітній школі. Йому належить 75-80 відсотків загальної кількості уроків, що проводяться. Цей тип уроку здебільшого використовується в початкових і середніх класах.


    6. Уроки практичного застосування знань, навичок і умінь

    1. Перевірка домашнього завдання.

    2. Актуалізація і корекція опорних знань, навичок і вмінь; повідомлення теми, цілей і завдань уроку; актуалізація мотивації учіння учнів; осмислення змісту й послідовності застосування способів виконання дій.

    3. Самостійне виконання учнями завдань під контролем і за допомогою вчителя.

    4. Звіт учнів про роботу і теоретичне обгрунтування отриманих результатів.

    5. Підсумки уроку.

    6.  Повідомлення домашнього завдання.

     Практична робота.
    Мета такого уроку – обробка та закріплення теоретичних умінь та навичок на практиці. На цих уроках проводяться великі за обсягом і складні за змістом роботи. Уроки практичних робіт містять такі структурні елементи:
    o    Постановка навчально-виховних завдань;
    o    Ознайомлення учнів з навчальними засобами, необхідними для виконання практичної роботи; інструкціями щодо оволодіння прийомами навчальної діяльності і оформлення отриманих результатів;
    o    Власне проведення роботи;
    o    Підведення підсумків і домашнє завдання.
    Результат цього типу уроків залежить від ступеня оволодіння учнями прийомами навчальної роботи: порівнювати, зіставляти, робити висновки, розраховувати, аналізувати, встановлювати залежність.
    Контрольна робота.
    Контрольна робота – поточна, періодична, підсумкова, забезпечує зворотний зв'язок, що дозволяє коригувати діяльність учителя та учнів, її результативність, виявляти резерви подальшого вдосконалення навчання.
    Поточні контрольні роботи.
    Проводяться в ході навчального процесу для отримання оперативної інформації про рівень засвоєння теоретичних знань та практичних навичок учнів. Вони проводяться в основному за змістом логічно завершеної дидактичної теми (чи кількох уроків з теми) програмового матеріалу з метою своєчасної корекції навчально-виховного процесу та забезпечення успішного просування учнів до  засвоєння наступних розділів чи тем навчального курсу. При цьому слід дотримуватись таких вимог:
    -  чітке визначення змісту контрольної роботи відповідно до вивченого матеріалу;
    -   виділення в ньому головного, істотного;
    -  вибір раціональних форм проведення контрольної роботи (фронтальна, групова, індивідуальна);
    -   своєчасна корекція знань, умінь і навичок учнів;
    - психологічний настрій та формування в учнів позитивної установки на проведення контрольної роботи.;
    -   оптимальність навчально-методичного забезпечення проведення контрольної роботи.
    Періодичні контрольні роботи
    Проводяться після вивчення логічно завершеного розділу навчальної програми ( у кінці четверті, семестру чи навчального року).
    Основні вимоги до періодичних контрольних робіт такі:
    –    визначення вузлових тем у вивченому розділі програмного матеріалу та виділення в них основних питань, правил, алгоритмів, принципів, закономірностей, законів тощо, які є обов’язковими для засвоєння учнями;
    –    оптимальність змісту та обсягу контрольної роботи;
    –    складність та посильність завдань, диференційованість завдань з урахуванням індивідуальних особливостей учнів та рівнів їх навчальної підготовленості;
    –    врахування при розробці змісту контрольних завдань прогалин у засвоєнні програмового матеріалу.
    Підсумкові контрольні роботи.
    Проводяться в кінці четверті та навчального року. Основні вимоги до такого типу контрольних робіт:
    –    зміст перевірочних питань, завдань повинен носити узагальнюючий, синтезований характер, охоплювати вузлові, центральні, провідні ідеї, аспекти, закони, закономірності, які є фундаментом даного навчального предмета чи окремого його курсу, розділу;
    –    мають бути розраховані переважно на реконструктивний та творчий рівень знань учнів;
    –    диференційовані (у кількох варіантах, тестах, картках тощо);
    –    передбачають виконання учнями контрольних завдань за допомогою задіяння широкого комплексу способів, методів, засобів;
    –    мають бути посильними за обсягом, узгодженими за кількістю годин, відведених на її виконання.
    Розв’язування задач.
    Такі уроки мають багато функцій:
    o    пізнання і засвоєння понять,  які вивчаються, явищ і закономірностей;
    o    обробка знань та формування умінь, застосування їх на практиці;
    o    повторення пройденого, сприяння встановленню зв’язку вивченого з життям і виробництвом в усіх його різновидах;
    o    створення проблемних ситуацій.
    Такі уроки вчать працювати, бути цілеспрямованими і самостійними, творчо активними. Важливе значення має формування в учнів узагальнюючих умінь, вироблення загальних підходів. Використовуються індивідуальні та групові форми роботи.
    Рейтингово-вибірковий диктант.
    Такий вид навчальної діяльності пропонується учням для оцінки достовірності 10 – 12 суджень, які зачитує учитель. Відповідь позначається значком + (так), якщо судження правильне, а якщо помилкове – значком «–« (ні). Відповіді на запитання записуються в один ряд і нумеруються.

    Консультація.
    Урок-консультація – це специфічна форма організації навчально-виховного процесу, яка проводиться перед контрольно-заліковими уроками.
    Його мета – усунути прогалини в знаннях, уміннях та навичках учнів, попередити можливі помилки на контрольно-залікових уроках, виділити  головне, істотне у змісті матеріалу, що вивчався раніше, та акцентувати  на нього увагу учнів. Такі уроки надають навчальну допомогу учням і забезпечують інтереси всіх груп учнів:
    –    які недостатньо засвоїли теоретичний матеріал;
    –    які не засвоїли прийоми роботи з обладнанням, картами, схемами;
    –    які не навчилися вирішувати типові задачі; 
    –    які потребують порад щодо написання рефератів, доповідей.
    Консультації навчальні.
    Допомагають у наданні допомоги учням щодо засвоєння окремих тем або розділів навчального курсу, а також поглибленого вивчення предмета.
    Під час проведення консультацій учні мають можливість поставити питання, намагаються дати відповіді на них, слухають пояснення вчителя-предметника або запрошених спеціалістів.
    Розрізняють консультації:
    1)    загальнокласні;
    2)    групові;
    3)    індивідуальні.
    Правильно організована консультація:
    –    допомагає подолати прогалини в знаннях;
    –    виховує в учнів самоконтроль, критичне ставлення до своїх знань;
    –    допомагає правильно встановити рівень власної навченості.
    Консультативне спілкування вчить школярів точності формулювання проблем та питань, що виникають.

     

    Категорія: Мої статті | Додав: Lyudmila (13.12.2015)
    Переглядів: 507 | Рейтинг: 0.0/0
    Всього коментарів: 0
    avatar