Тема. Письмо великої букви А, написання складів та слів з нею .
Мета. Вчити дітей правильно писати велику букву А, поєднувати її з вивченими буквами; закріплювати уміння робити звукові моделі слів, розрізняти друковані та рукописні букви . Розвивати зв’язне мовлення та мислення учнів. Виховувати охайність при письмі, любов до рідної природи.
Обладнання: зразки друкованих і рукописних букв, фішки для складання звукових моделей слів, предметні малюнки.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Пролунав дзвінок –
Починаємо урок.
Працюватимем старанно,
Щоб почуть наприкінці,
Що у нашім першім класі
Діти – просто молодці!
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Бесіда
- Діти, а ви любите казки?
- Які казки мама розповідала вам, коли ви були маленькі?
- А зараз послухайте уривок і скажіть з якої це казки.
Я по засіку метений,
Я із борошна спечений,
Я від баби втік,
Я від діда втік,
Той від тебе втечу.
- Ось сьогодні ми здійснимо подорож до цієї казки, будемо допомагати Колобку і змінимо кінець казки на щасливий.
- Гра «Пазли»
- Давайте пригадаємо, як виглядає головний герой. Пограємо в гру «Пазли».
- Спекла баба увечері Колобок і поставили його на вікно, щоб прохолонув. На диво, Колобок вийшов незвичайний. Мало того, що непосидючий, а ще й допитливий. Не хоче лежати Колобок на вікні, а хоче навчатися.
- Думав – думав Колобок та й вирішив втекти до лісової школи, щоб навчитися читати й писати.
3. Звуко-складовий аналіз слова «ананас»
- Тільки-но стрибнув Колобок з вікна, та звідки не візьмись – Мишка- норушка. Понад усе на світі любила вона ласувати ананасами. Стала на шляху у Колобка й сказала, що пропустить його лише тоді, як зуміє правильно виконати завдання.
- Давайте допоможемо Колобку. Вимовте слово ананас по складах.
- Скільки складів у цьому слові?
- Давайте зробимо звуковий аналіз цього слова.
- Назвіть перший звук.
- Який він – голосний чи приголосний?
- А чому ви вважаєте що він голосний? (Бо його можна проспівати)
- Якою фішкою ми позначаємо голосні звуки?
- А чим на письмі позначаємо звуки? (Буквами)
- А які бувають букви? (Друковані, рукописні, великі, малі)
- Молодці, діти. Впоралися із завданням. Мишка пропустила Колобка і він задоволений покотився за ворота.
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку
1. Гра «Подорож картою світу з буквою А»
- Доки Колобок котиться, ми також відправимось у подорож. А подорожувати будемо картою світу. Я буду називати різні географічні назви і якщо вони починатимуться звуком [а], то ви плескатимете в долоньки. Будьте уважні!
- Наша планета складається з таких частин світу – Європа, Азія, Африка, Америка, Австралія, Антарктида.
- Також на ній є океани – Тихий, Індійський, Атлантичний та Північний Льодовитий.
2. Мотивація навчальної діяльності.
- Ось бачите, як багато географічних назв пишеться з великої букви А.
- А чи знаєте ви, які ще слова можна писати з великої букви?
- Сьогодні на уроці ми познайомимось з великою буквою А, навчимося її писати саму та в поєднанні з іншими буквами, а для цього вам треба уважно слухати моє пояснення і странно працювати. А разом з нами буде вчитися колобок та герої казки.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Демонстрація зразка букви
- А яка ж та буква а?
Що нагадує вона?
Досить схожих є прикмет:
Мов шпаківня, мов намет,
Мов курінь, що на баштані,
Буква а здалася Тані.
- Так на що у вірші схожа буква А?
2. Порівняння друкованої й рукописної букв
- Що це за буква? (покузую на друковану)
- А це, діти, рукописна велика буква А .
- На що схожа вона?
3.Повторення правил сидіння за партою, вимог щодо того, як тримати ручку, розташовувати зошит під час письма
- Покладіть закритий зошит перед собою .
- Зошит свій я відкриваю
Та під нахилом кладу
Ручку, я ось так тримаю,
Сяду рівно, не зігнуся,
До роботи я беруся.
- Діти, колобок, був дуже неслухняним і покотився стежкою. І кого там зустрів? (Зайчика)
- Що сказав зайчик? (Колобок, колобок, я тебе з'їм)
- А щоб зайчик не з'їв нашого Колобка, покажемо як правильно писати велику букву А.
4. Алгоритм написання букви
- Починаємо писати букву вище нижньої рядкової лінії.
- Заокруглюємо вправо і ведемо вгору аж до міжрядкової лінії .
- Не відриваючи руки, починаємо писати другий елемент – подовжену похилу лінію із заокругленням справа.
- Ведемо вниз на себе з нахилом, перетинаємо верхню рядкову лінію, біля нижньої рядкової лінії робимо заокруглення праворуч і ведемо вправо-вгору до середини рядка.
- Яка буква утворилася?
- А щоб перетворити цю літеру на А, треба написати горизонтальну рисочку.
5. Написання букви в повітрі
- А зараз напишимо літеру А в повітрі за мною -раз-і-два-і-три.
6. Письмо в зошитах
- А тепер приготувалися написати букву А у зошиті.
Не забувайте, що треба починати писати вище нижньої рядкової лінії. Дивіться зразок у зошиті.
- Діти, а ви знаєте , зайчик дуже хоче взяти букву А за руку. Тому ми й напишемо велику букву А в поєднанні з малою а, використовуючи середнє з' єднання .
- Зайчик залишився задоволеним і відпустив Колобка. Як ви гадаєте подружився Зайчик з Колобком?
7. Пальчикова гімнастика «Кулачки-долоньки».
Оцей пальчик — в ліс пішов,
Оцей пальчик — гриб знайшов,
Оцей пальчик - підібрав,
Оцей пальчик — чистить став
Оцей пальчик -усе поїв, а тому і потовстів.
8. Письмо складів з великою буквою А
- Колобок покотився далі. Кого він зустрів? (Ведмедика).
- Що сказав йому ведмедик? (Колобок, колобок, я тебе з'їм)
- А щоб врятувати колобока, давайте напишимо склади із буквою А. прочитайте, який склад будемо писати.
Дивіться уважно на зразок і пишіть. Не забувайте сидіти рівно, правильно тримати ручку.
- Залишився задоволеним і ведмедик. Покотився Колобок далі.
- А кого зустрів на стежині Колобок? (Вовка)
- А що сказав вовк Колобку? (Колобок, колобок, я тебе з'їм.)
- А ви знаєте, що це страшний розбишака. Щоб його вгамувати , давайте виконаємо для нього фізкультхвилинку.
9. Фізкультхвилинка.
- Ми писали, ми трудились, стискання пальців рук
Наші пальчики втомились,
А щоб гарно написати,
Треба пальці розім'яти.
Раз, два, три, чотири, п'ять - струшування кистями рук
Будем знову ми писать.
Відпочивши дружно, враз колові рухи кистями рук
Приступив до праці клас.
10. Письмо імен з буквою А
- Ми зарядку для Вовка зробили. Він задоволений побіг собі у ліс. А Колобок покотився далі. І кого він зустрів? (Лисичку).
- І що вона йому сказала? (Колобок, колобок, я тебе з'їм.)
- А Лисичка була яка? (Дуже- дуже хитра).
- І колобок знову звернувся до нас за допомогою. А щоб лисичка його не з'їла, треба написати для неї імена дівчаток.
- Прочитайте перше ім'я. Із скількох букв воно складається? Будьте дуже уважні, коли писатимете, щоб не помилитися.
- Подивіться, чи задоволена лисичка? Як ви думаєте, вона відпустить Колобка?
- Всі герої казки задоволені вашим письмом у зошиті, тому лисичка не їстиме Колобка, а відпускає його до лісової школи вчитися.
V. Підсумок уроку.
- Діти, кому ми сьогодні допомогли? (Колобку)
- А що допомогло врятувати його? (Наша старанність, охайність, працелюбство, уважність і т.д.)
- Я вам дуже вдячна, що ви допомогли Колобку. За все це ви отримуєте від колобка подарунки.
|